Läs vår uppdaterade integritetspolicy!

Du finner den här.

1.1 Betalning & frakt för privatkonsumenter

För konsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.

BETALNINGSALTERNATIVEN

1.1.1 Betalning mot faktura. (Kommer inom kort)

Faktura för svenska privatpersoner (faktureringsavgift på 19 kr inkl moms tillkommer).
Vid försäljning till svenska privatpersoner tillämpar vi betalningsvillkoret 14 dagar netto från fakturadatum. (För företagskunder, organisationer, föreningar och församlingar gäller samma villkor om inget annat avtalats).
För att få köpa mot faktura måste du som privatperson vara minst 18 år och beställa till din bokföringsadress.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 39 kr inkl moms.

1.1.2 Kortbetalning

Vi accepterar VISA och Mastercard. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett företag som garanterar en snabb och säker betalning.
Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
När kortuppgifterna är mottagna, och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att man kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

Så här fungerar det:
När du är har valt att betala med kort kommer du till Paysons säkra betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyll i fälten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista (Amreican Express 4 siffror) siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. American Express motsvarighet kallas CSC. Andra benämningar på marknaden som används är s äkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

Var hittar jag koden på kortet?
På Visa, MasterCard och Eurocard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Om du använder American Express är koden fyrsiffrig och finns på kortets framsida.

Varför måste säkerhetskod anges?
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.
Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

Verified By Visa
Verified by Visa är Visas benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp.

Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.
Läs mer om Verified by VISA

MasterCard SecureCode
Mastercard SecureCode är Mastercards benämning av 3D Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord.
Läs mer om MasterCard SecureCode

1.1.3 Betalning via Internetbank

Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

1.1.4 Betalning med Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här: Payson

FRAKT

Vi tillämpar fast fraktkostnad på 65:- inkl. moms.
Detta framgår tydligt innan order bekräftas.
OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

LEVERANSTIDER

Leveranser inom Sverige
Leveranstiderna ligger på 3-5 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

FÖRETAGSINFORMATION

Postadress:
Tekupan
c/o Källefors
Hedeforsvägen 28C
443 61 Stenkullen

Org.nr: 540413-9361

Kontakt:
Kundtjänst telefon: 0762-49 99 68

E-post: bella@tekupan.se


1.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER

För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

Tekupan levererar till privatpersoner, företag, skolor, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska marknaden.

Åldersgräns för beställningar

Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

PRISER

Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive moms. Du kan dock se priserna och det sammanlagda varuvärdet inklusive eller exklusive moms i kassan. Eventuell faktureringsavgift visas alltid inklusive moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 25% resp. 12% beroende på varan.
Fraktkostnad tillkommer alla beställningar. När du lägger något i varukorgen kan du se vad den beräknade fraktkostnaden bli i rutan under varukorgen. Fraktkostnaden läggs sedan till i totalkostnaden innan du bekräftar din beställning.

INGET LÄGSTA ORDERVÄRDE

Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Du kan beställa för ett värde från 1 kr.

LEVERANS

Leveranssätt

Din beställning via Posten eller annan speditör beroende på vikt och storlek. Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan spåra paket på Postens hemsida. Ett vanligt brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.
OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

Leveranstid

Tekupan har lager i Hedefors. De produkter vi har i lager skickas från oss samma dag eller dagen efter att ordern kommit in och/eller blivit betald. De produkter vi EJ har i lager skickas så fort vi får hem dem.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.

Avbeställning

Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat ordern till dig.

AVGIFT FÖR OUTLÖSTA PAKET

Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl moms) för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

TRANSPORTSKADADE VAROR

Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, DHL eller liknande).
Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL

Alla varor du beställt är Tekupans egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.
Bra att veta är även att du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Vid reklamation skall kund kontakta Tekupan och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.

ÅNGERRÄTT & RETURER

Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall man kontakta Tekupan. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).

Returadressen är:
Tekupan
c/o Källefors
Hedeforsvägen 28C
443 61 Stenkullen
Sverige

FORCE MAJEUR

Händelse utanför Tekupans kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Tekupan befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT

Tekupan förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har Tekupan rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.